SAKIT KE TIDAK PAKAI BRACES?? (part 2)

Haa..haritu mama dah janji nak share "SAKIT KE TIDAK"?




Sejak mama pakai braces ni ramai pulak kawan-kawan pun ada niat nak pasang.Ada yang mula tanya pasang kat mana berapa Kos?Nak baca kos dan pasang kat mana klik sini 》 Part 1《 dan soalan femess SAKIT TAK? πŸ˜‚.

Pengalaman kita tak sama.berbeza-beza bagi setiap orang.Sebab tu mama nak share buat rujukan mereka yang nak pakai braces.

Masa pasang tu seriuss tak sakit langsung!!. Masa tu cakap dalam hati
"eh tak sakit pun" ok ja..
masa tu doc pasang dulu braces sebelum cabut 1 batang gigi yang duduk di belakang gigi depan ni.Doc cakap kalau tak cabut ambil masa nak masuk dan kena tarik kuat dawai tu.huhu dengar pun seram.Aku setuju ja laa cabut pun.
rasa nyilu ja masa nak buat space pada celah-celah gigi tu.

Ok dah siap pasang.Masa nak cabut pulak πŸ˜‚.Ni aku serius seramm! Ya laa gigi tu kukuh elok tiba-tiba nak cabut.Agak-agak susah ka senang??.


                PROSES CABUT GIGI 
Mula-mula doc cucuk 1 jarum ubat bius.
tak la rasa kebas sangat.Apa lagi doc pun mula cungkil gigi yang kuat ni.Sakitt nak terangkat kaki ni.Tapi macam biasa umur 27 takkan nak jerit?? takkan nak lari??.haaha(aku pun tahan laaa sakit) nak lari nak kata jangan cabut tak terlambat 😭.Jadi tahan ja laa.

.Cungkil punya cungkil tak maw tercabut jugak.Dah kena bius lagi kali kedua.Cungkil lagi pakai 3 alat(aku pun tak taw nama apa).
Doc pun hairan 10 minit tak tercabut lagi.
lepas tu doc ambil xray image nak tengok akar gigi ni dah bercakuk dengan gigi lain ka??tapi bila tengok ok ja?.

Sampailah kali ke 4 bius.Doc korek-korek baru lahh tercabut!! Dekat 20 minit jugak laa nak cabut pun.Mujur 1 batang ja.kalau 2 3 mampuss laa.huhu..aduhhh sakit ya amat! hahah menyesal pulak rasa cabut dan pasang braces niπŸ˜“πŸ˜­.

    Tengok gigi aku yang dah cabut ni?lebih 1 inci jugak.Patutlah susah sangat nak tarik.


Lepas dah siap tak sakit sangat kan bius masih ada?? Jadi doc pesan kalau sakit makan ubat tahan sakit yang dibagi.

sampai ja rumah nak tidoq.Gigi aku dah mula nyut-nyut! uhuhu tapi aku EGO tak maw makan ubat tahan sakit.Sebab aku sedar ubat tahan sakit kalau diamalkan bahaya.Takut nanti aku tak kebal.Sikit-sikit nak makan ubat tahan sakit.Lagipun suami aku memang tak bagi amik ubat tahan sakit.

Jadi macam mana aku nak elak dari sakit denyutan gigi kena cabut dan sakit pakai braces rasa macam kena tarik-tarik gigi aku ni.

      AMBIL OSTEMATRIX PIL TAHAN SAKIT SEMULA JADI.



Ni lah Pil ostematrix yang banyak bantu bagi keselesaan masa mama pakai braces.Rasa kejang atau sakit tekanan pada tarikkan gigi.Alhamdulillah memang berkesan makan ostematrix ni.Sebab dia bantu kita rasa lebih relax dan kurang sakit.Ibarat macam ubat tahan sakit.Tapi yang lebih selamat nak dimakan dan diamalkan.baik untuk jangka masa panjang.Sebab tu la fikir banyak kali jugak nak makan ubat tahan sakit.tak mau terlalu bergantung pada ubat.

Sekarang dah 2 minggu pakai braces happy sebab dah tak sakit macam minggu pertama.Alhamdulillah orang cakap "Alah bisa tegal biasa".
dah pakai nanti pandai la hampa nak atasi rasa sakit tu.Alahh tak sakit sampai nak pengsan pun.Bergantung pada gigi hampa jugak.P jumpa doc dulu dapatkan pandangan dan nasihat.Lain orang lain giginya sakit pun tak sama.
nak cantik dan dapat gigi yang tersusun rapi kena la sabar sikit.

Apa-apa pun ingat tips mama tadi.Kalau pasang braces nak kurangkan rasa sakit.Amalkan OSTEMATRIX ramai sangat dah amal.Kesan bukan pada mama sorang ja.Sangat membantu hampa kalau sakit-sakit gigi ka.Sakit gusi dan lain-lain lagi.s
Buat ja sebagai simpanan masa hampa perlu atau lebih baik diamalkan hari-hari.Buat tulang kita kuat dan cegah dari
OSTEOPOROSIS.

TESTIMONI SAKIT GIGI





BILA SAKIT AKAN KURANG?

insyALLAH dalam 1-2 minggu rasa sakit pasang braces akan kurang.Bergantung pada individu.Kena pandai jaga kebersihan gigi.Rajin cuci dan jangan makan benda keras /pejal awal nanti boleh jatuh bracket tu kalau hampa tak jaga.Gam dia baru lagi.

NAK TAHU CARA JAGA KEBERSIHAN GIGI PAKAI BRACES?

haa ni pentin kena jaga kebersihan bukan main pakai ja.Kalau hampa tak maw kena ulser dan lain-lain kena ambil berat soal hygine nah.Kalau tak merana laa hampa.
nanti mama share lagi part 3
apa kena ada dan macam mana nak cuci oK?

Ni mama belanja lagi selepas 2 minggu pakai braces.Nampak ayu gitu.Cakap pun sopan.Makan pun tertib.Ala-ala gadis melayu terakhir gituπŸ˜….
(jangan kecam nah)

Assalamualaikum jumpa lagi entry part 3.Tq sudi baca entry kali ni
moga membantu dan bagi sikit gambaran buat hampa yang nak pakai nanti.

Nak sembang atau tanya apa-apa boleh ja whatsapp atau Pm inbox Facebook mamareen okπŸ€—.


Salam senyuman manis😘
 -Mamareenshaklee-
Whatsapp :01137181390



Comments