Followers Mamareen

Sabtu, 12 Ogos 2017

6 KEPERLUAN NUTRISI IBU HAMIL ANDA PERLU TAHU...

Kehamilan adalah saat yang dinantikan.Betul?

Tapi,mamareen tahu tak ramai didedahkan pengambilan NUTRISI yang penting bagi ibu hamil.

Malah,jika salah 1 nutrisi ini tidak diambil berat.Kemungkinan besar JANIN akan dilahirkan PRAMATANG atau MENINGGAL DALAM KANDUNGAN!

Mamareen ada hadir event untuk Ilmu kesihatan bagi ibu hamil yang disampai oleh Dr Bruce Daggy.klik sini kenali siapa dr-bruce-daggy .

Dr menekankan  6 jenis Nutrisi atau vitamin yang PENTING bagi ibu hamil ambil dari sebelum rancang kehamilan dan semasa hamil.



                               PROTEIN
                               ========
Protein untuk bina sel baru..
ibu hamil kena ada cukup protein
sebab bayi nak membesar dan memerlukan protein untuk tumbesaran dan baik dan sempurna.
ingat organ baik pun memerlukan protein untuk organ sihat dan sempurna.




                               OMEGA 3
                               ========

Kenapa ibu hamil memerlukan Omega 3?
omega 3 sumber Kacang walnut,ikan sardin ,salmon,soya dan banyak lagi.tapi top 3 sumber omega adalah dari Ikan.
Untuk otak janin.omega 3 kurangkan alahan pada Kulit bayi.
Untuk cegah atau kawal ezcema dari awal kandungan lagi.Omega 3 ada asid lemak yang baik.
Mengelakkan kelahiran bayi Pra matang dan risiko keguguran.Omega 3 jugak bagus untuk saraf janin.Paling best bantu kawal darah tinggi,kolestrol dan masalah obesiti pada ibu hamil.



                          FOLID ACID
                          =========== 

Tahu tak tiub nueral?
Tiub neural ni bantu pembentukan tulang belakang dan otak bayi.
Pernah tengok tak ada bayi masalah di belakang badan atau tak de tempurung kepala?
Bahasa perubatan selalu doc panggil Neural Tube Defect.. 
selalunya akan jadi pada 15-28 hari selepas persenyawaan
3 bulan sebelum rancang kehamilan atau 3
bulan sebelum kawin
Ambilah  400 mg folid acid sehari
Folid acid jugak bantu cegah dari sumbing dan masalah Tak dak lelangit.

(Antara Kecacatan Neural Tube )


KALSIUM
=========
Kenapa ibu hamil kena amik kalsium?.
 Sebab ibu hamil akan kekurangan banyak kalsium.
 Gigi cepat rosak.sakit sendi sakit. pinggang sakit.
Bantu tulang lebih kuat dan padat
Otot pun leh stress.
Sebab itu ibu-ibu hamil selalu sakit kaki.Sakit badan pingang semua yg ada.
 makin besar janin
Semakin beri tekanan pada otot sendi dan rahim.


VITAMIN C
==========

Vitamin c  boleh membantu tingkatkan kesuburan.
 beri penyerapan sempurna zat besi yang lebih baik.HB ibu bertambah cantik.
elakkan baby pramatang.
lancarkan perjalanan darah.
Bantu pertumbuhan tisu pada otot dan tulang
Ibu hamil sukar demam selesema.dan paling ibu-ibu suka
kulit cantik.
Kulit terasa lebih cerah dan lembab. gusi tak berdarah.
Happy enjoy tempoh kehamilan anda dengan indah.




ZAT BESI
========
Paling penting ZAT BESI untuk hasilkn sel darah MERAH dan untuk menyokong keperluan oxsigen pada janin.
kalau tak ckup oxsigen boleh bahayakan kandungan.
 zati besi tak da boleh jadi anemia.
dan kalau anemia.
kurang sel darah merah
baby boleh lahir awal
atau meninggal dalam perut!


Itulah antara NUTRISI keperluan ibu semasa hamil.Namun jika sukar untuk dapatkan khasiat ini dengan makanan-makanan diatas.

Mamareen ada cara yang lebih mudah dan berkesan.

Set kehamilan yang mamareen sendiri amalkan sejak 9 minggu kehamilan kembar.Alhamdulillah antara set nutrisi terbaik.Membantu perkembangan dan kesihatan bayi dan mama.

Jika anda sedang mencari supplemen tambahan yang sesuai.Boleh hubungi mamareen๐Ÿ˜Š.


SALAM IBU SIHAT
๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน

Wassap:N:๐Ÿ“ฒ01137181390 /Nak oder vitamin
Pengedar Shaklee Penang/Pos seluruh Malaysia,Sabah & Sarawak.






Isnin, 24 Julai 2017

SAKIT KE TIDAK PAKAI BRACES?? (part 2)

Haa..haritu mama dah janji nak share "SAKIT KE TIDAK"?




Sejak mama pakai braces ni ramai pulak kawan-kawan pun ada niat nak pasang.Ada yang mula tanya pasang kat mana berapa Kos?Nak baca kos dan pasang kat mana klik sini 》 Part 1《 dan soalan femess SAKIT TAK? ๐Ÿ˜‚.

Pengalaman kita tak sama.berbeza-beza bagi setiap orang.Sebab tu mama nak share buat rujukan mereka yang nak pakai braces.

Masa pasang tu seriuss tak sakit langsung!!. Masa tu cakap dalam hati
"eh tak sakit pun" ok ja..
masa tu doc pasang dulu braces sebelum cabut 1 batang gigi yang duduk di belakang gigi depan ni.Doc cakap kalau tak cabut ambil masa nak masuk dan kena tarik kuat dawai tu.huhu dengar pun seram.Aku setuju ja laa cabut pun.
rasa nyilu ja masa nak buat space pada celah-celah gigi tu.

Ok dah siap pasang.Masa nak cabut pulak ๐Ÿ˜‚.Ni aku serius seramm! Ya laa gigi tu kukuh elok tiba-tiba nak cabut.Agak-agak susah ka senang??.


                PROSES CABUT GIGI 
Mula-mula doc cucuk 1 jarum ubat bius.
tak la rasa kebas sangat.Apa lagi doc pun mula cungkil gigi yang kuat ni.Sakitt nak terangkat kaki ni.Tapi macam biasa umur 27 takkan nak jerit?? takkan nak lari??.haaha(aku pun tahan laaa sakit) nak lari nak kata jangan cabut tak terlambat ๐Ÿ˜ญ.Jadi tahan ja laa.

.Cungkil punya cungkil tak maw tercabut jugak.Dah kena bius lagi kali kedua.Cungkil lagi pakai 3 alat(aku pun tak taw nama apa).
Doc pun hairan 10 minit tak tercabut lagi.
lepas tu doc ambil xray image nak tengok akar gigi ni dah bercakuk dengan gigi lain ka??tapi bila tengok ok ja?.

Sampailah kali ke 4 bius.Doc korek-korek baru lahh tercabut!! Dekat 20 minit jugak laa nak cabut pun.Mujur 1 batang ja.kalau 2 3 mampuss laa.huhu..aduhhh sakit ya amat! hahah menyesal pulak rasa cabut dan pasang braces ni๐Ÿ˜“๐Ÿ˜ญ.

    Tengok gigi aku yang dah cabut ni?lebih 1 inci jugak.Patutlah susah sangat nak tarik.


Lepas dah siap tak sakit sangat kan bius masih ada?? Jadi doc pesan kalau sakit makan ubat tahan sakit yang dibagi.

sampai ja rumah nak tidoq.Gigi aku dah mula nyut-nyut! uhuhu tapi aku EGO tak maw makan ubat tahan sakit.Sebab aku sedar ubat tahan sakit kalau diamalkan bahaya.Takut nanti aku tak kebal.Sikit-sikit nak makan ubat tahan sakit.Lagipun suami aku memang tak bagi amik ubat tahan sakit.

Jadi macam mana aku nak elak dari sakit denyutan gigi kena cabut dan sakit pakai braces rasa macam kena tarik-tarik gigi aku ni.

      AMBIL OSTEMATRIX PIL TAHAN SAKIT SEMULA JADI.



Ni lah Pil ostematrix yang banyak bantu bagi keselesaan masa mama pakai braces.Rasa kejang atau sakit tekanan pada tarikkan gigi.Alhamdulillah memang berkesan makan ostematrix ni.Sebab dia bantu kita rasa lebih relax dan kurang sakit.Ibarat macam ubat tahan sakit.Tapi yang lebih selamat nak dimakan dan diamalkan.baik untuk jangka masa panjang.Sebab tu la fikir banyak kali jugak nak makan ubat tahan sakit.tak mau terlalu bergantung pada ubat.

Sekarang dah 2 minggu pakai braces happy sebab dah tak sakit macam minggu pertama.Alhamdulillah orang cakap "Alah bisa tegal biasa".
dah pakai nanti pandai la hampa nak atasi rasa sakit tu.Alahh tak sakit sampai nak pengsan pun.Bergantung pada gigi hampa jugak.P jumpa doc dulu dapatkan pandangan dan nasihat.Lain orang lain giginya sakit pun tak sama.
nak cantik dan dapat gigi yang tersusun rapi kena la sabar sikit.

Apa-apa pun ingat tips mama tadi.Kalau pasang braces nak kurangkan rasa sakit.Amalkan OSTEMATRIX ramai sangat dah amal.Kesan bukan pada mama sorang ja.Sangat membantu hampa kalau sakit-sakit gigi ka.Sakit gusi dan lain-lain lagi.s
Buat ja sebagai simpanan masa hampa perlu atau lebih baik diamalkan hari-hari.Buat tulang kita kuat dan cegah dari
OSTEOPOROSIS.

TESTIMONI SAKIT GIGI





BILA SAKIT AKAN KURANG?

insyALLAH dalam 1-2 minggu rasa sakit pasang braces akan kurang.Bergantung pada individu.Kena pandai jaga kebersihan gigi.Rajin cuci dan jangan makan benda keras /pejal awal nanti boleh jatuh bracket tu kalau hampa tak jaga.Gam dia baru lagi.

NAK TAHU CARA JAGA KEBERSIHAN GIGI PAKAI BRACES?

haa ni pentin kena jaga kebersihan bukan main pakai ja.Kalau hampa tak maw kena ulser dan lain-lain kena ambil berat soal hygine nah.Kalau tak merana laa hampa.
nanti mama share lagi part 3
apa kena ada dan macam mana nak cuci oK?

Ni mama belanja lagi selepas 2 minggu pakai braces.Nampak ayu gitu.Cakap pun sopan.Makan pun tertib.Ala-ala gadis melayu terakhir gitu๐Ÿ˜….
(jangan kecam nah)

Assalamualaikum jumpa lagi entry part 3.Tq sudi baca entry kali ni
moga membantu dan bagi sikit gambaran buat hampa yang nak pakai nanti.

Nak sembang atau tanya apa-apa boleh ja whatsapp atau Pm inbox Facebook mamareen ok๐Ÿค—.


Salam senyuman manis๐Ÿ˜˜
 -Mamareenshaklee-
Whatsapp :01137181390