Keburukan Intermittent Fasting Yang Ramai Tidak Tahu

Assalamualaikum haiii semua.Jumpa lagi kita dalam celoteh ilmiah mamareen.Hari ni mama rasa excited nak share ilmu baru tentang KEBURUKAN INTERMITTENT FASTING (IF) yang tak ramai orang tahu.



Rezeki mama dapat kelas dengan Saintis Dr Redza tempoh hari, selain belajar tentang keburukan Intermittent Fasting , mama juga belajar dengan lebih jelas apakah itu "Autophagy"

Banyak sebenarnya kebaikan IF ni, IF dapat membantu mengurangkan keradangan,mempercepatkan pembaharuan sel, memperlambatkan penuaan dan paling best boleh turunkan berat badan!


Insya Allah, mama cuba kongsikan sedikit sebanyak ilmu yang mama belajar sendiri dengan Prof Dr Rezda . Walaupun berkali kali  Dr Rezda ingatkan beliau bukanlah pengamal IF . Tetapi beliau tidak menghalang sesiapa ingin mengamalkannya.

Team menyertai Wellness Advisor Workshop, Nutrivention dengan Shaklee bersama Doktor Reza di Bangi Conversation Centre.


KESILAPAN SEMASA MELAKUKAN IF


1. TAK BOLEH TAHAN LAPAR

Bagi yang tidak pernah buat (IF) akan mengalami masalah ni pada awalnya.Kerana puasa IF mengambil masa untuk tidak makan lebih dari 12jam. Dan waktu makan bergantung kepada pemilihan waktu puasa IF mengikut individu. Akan tetapi jika Dengan ilmu dan cara yang betul, kita dapat ambil langkah ambil makanan yang bernutrisi yang mampu mengenyangkan, dapat kawal hormon leptin (hormon kenyang) dan reverse insulin resistance. `

2. KEKURANGAN NUTRISI

Bukan mudah untuk tidak makan dalam tempoh yang lama.Ini boleh menjadikan tubuh seorang itu  kekurangan nutrisi untuk proses tubuh. Dan akan lebih bahaya apabila dalam tempoh ' meal frame' pula, kita ambil makanan yang tidak melengkapkan keperluan nutrisi harian.


3. KEMEROSOTAN COLLAGEN DALAM BADAN 

Menurut Dr Berg, intermittent fasting akan sebabkan efek kepada kulit. Dan menjadi punca penyebab penuaan kulit .kulit jadi kering dan hilang keanjalan disebabkan oleh kekurangan collagen sebanyak 90%.

Perasaan tak kalau ada yang kurus,kulit muka menjadi kendur.Nampak lebih tua berbanding usia ! Ini adalah kesan kemerosotan collagen selepas diet /(IF)

KEPENTINGAN KOLAGEN

Menurut portal rasmi MyHealth Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), kolagen membantu memberikan struktur kepada kulit dan saling bekerjasama dengan protein yang dipanggil elastin untuk memberikan fleksibiliti yang diperlukan apabila kulit meregang serta kembali kepada kedudukan asal.


Kesan pengambilan collagen
sebelum dan selepas


Semestinya Shaklee memberikan collagen yang terbaik untuk masalah kemerosotan collagen 



                    ORDER COLLAGEN

4.MASALAH EMOSI(MOODY)

Tahu tak Intermittent Fasting ni sebenarnya dicadangkan untuk berpuasa sehingga 72jam untuk mencapai Autophagy yang maksimum. Bukan mudah untuk kawal emosi dan tahan lapar semasa waktu tidur ..boleh mengganggu waktu tidur dan tidak mustahil boleh terjadinya insomnia.

Jadi untuk pemulaan waktu (IF) 12-16 jam sudah memadai seperti di anjurkan Islam di mana kita berpuasa dari Sebelum subuh sehingga tiba waktu maghrib (lebih kurang 13jam). Jika mampu boleh sahaja teruskan 18jam 20jam dan waktu yang lebih lama untuk mencapai Autophagy!

Apakah itu Autophagy?

Autophagy adalah satu proses penting dimana ia dirangsang apabila tubuh badan berada dalam keadaan LAPAR

Contohnya bila badan kita sedang berpuasa untuk tempoh 8-10 jam.Dan bila kita sedang berpuasa, proses autophagy akan memecahkan protein dan sel-sel yang dah rosak.Lepas tu akan digunakan semula untuk menghasilkan tenaga.Jangan hairan ada yang boleh IF lebih 24jam bergantung kepada individu.Lebih lama puasa IF,lebih bertenaga..

Cara Autophagy bertindak 
Autophagy terdiri dari kata “auto” yang bermaksud “diri” dan “phagy“ (fagi) yang berarti “makan”. Bila digabung, mekanisme ini berarti memakan diri sendiri.



Waktu IF juga memainkan peranan penting untuk kesan kepada badan 
Autophagy Foods


Vivix Shaklee mengandungi RESVERATROL

Coq Trol Plus Shaklee promote AUTOPHAGY


5. KEHILANGAN TENAGA 

Bagi yang baru sahaja berjinak-jinak dengan IF, mungkin akan mengalami hipoglikemik atau keadaan di mana kadar gula dalam darah sangat rendah. Masalah ini juga akan menyebabkan seseorang mengalami sakit kepala, denyutan jantung meningkat, berasa pening dan mual.

Jadi bagaimana untuk atasi?

Semestinya buat diet yang betul dan ambil makanan yang bernutrisi supaya badan tidak letih dan boleh capai Autophagy dengan lebih effective.


Testimoni IF



Mamareen sudah tentu memilih bantuan dan sokongan Supplement Terbaik Shaklee .Kerana dengan nutrisi badan mampu untuk memperbaiki sel-sel yang rosak dan juga kehilangan tenaga/collagen semasa (IF)

Dan untuk pastikan nutrisi badan dilengkapi, amalan vitamin harian sebagai supplement kepada makanan sangatlah penting. 

Kita nak kurus semestinya bukan semata-mata untuk kelihatan cantik.Tetapi untuk kesihatan yang lebih baik🥰.

Ramadhan Kareem


.

.

Berminat ingin sertai team dan belajar ilmu nutrisi dari pakar bertauliah?

Register DISINI 📝

Jemput follow platform mama yang lain and stay connected ✅


Jemput follow platform mama yang lain and stay connected ✅


FACEBOOK


TIKTOK


INSTAGRAM


📲 +601137181390

Comments

  1. Banyak juga kekurangan If ni. Terima kasih perkongsian sis.

    ReplyDelete

Post a Comment